کد مطلب:231705 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:185

شهادت مرد در مورد زن خود
9- ابوخالد فارسی گوید: از حضرت رضا (ع) سؤال شد چطور اگر مردی درباره زنش كه از جاده عفاف منحرف شده و با مرد بیگانه ای هم بستر شده شهادت دهد شهادت او به جای چهار نفر پذیرفته می شود، و چرا درباره ی دیگران این گونه شهادت پذیرفته نیست، و اگر یك نفر غیر از زوج به تنهائی شهادت دهد آن را باید حد قذف بزنند، اگرچه آن فرد برادر و یا فرزند آن زن باشند.

امام رضا (ع) فرمود: حضرت صادق (ع) از این موضوع سؤال شد، فرمود: مگر مشاهده نمی كنی كه هرگاه مردی زن خود را به زنا متهم كرد به او می گویند: از كجا دانستی وی زانیه است؟



[ صفحه 763]



گوید: من با چشم خود دیدم كه وی با مردی بیگانه هم آغوش شده است، در این صورت شهادت او به جای چهار نفر پذیرفته می گردد، برای اینكه شوهر می تواند در هر حال بر زن خود وارد شود.

در صورتی كه دیگران و حتی برادر و فرزند و پدر نمی توانند هر وقت دلشان خواست و بدون اطلاع وارد اطاق زنی بشوند و یا در خلوت خانه ناگهان داخل شوند.

و لیكن شوهر زن چنین نیست، و او بدون اجازه و اطلاع هر وقت اراده كرد در خلوت خانه می تواند بر او وارد گردد، و از این جهت شهادت او به جای چهار نفر پذیرفته می شود چون می گوید به چشم خود خیانت زن را مشاهده كردم.

اگر همین شوهر بگوید: من مرد بیگانه ای را با زن خود دیدم و لیكن با چشم خود ندیدم كه با او مشغول منافی عفت باشد در این صورت او هم باید حد قاذف بخورد، و حد شرعی بر او اجراء گردد، مگر اینكه بینه ای بیاورد و ادعای خود را ثابت كند.

و اگر مردی غیر از شوهر بگوید: من با چشم خود دیدم كه مردی با زنی نزدیكی می كرد به او می گویند تو از كجا مشاهده كردی و چرا آنجا رفتی كه این جریان را بنگری.

اینك چون در راهی رفته ای كه نباید می رفتی باید تو را ادب كرد كه دیگر به مردان مسلمان و زنان مسلمان تهمت نزنی و بدون جهت در جامعه اشاعه فحشاء نكنی و حدودی كه خداوند برای امثال شما مقرر كرده است باید اجراء شود، تا دیگران



[ صفحه 764]



عبرت گرفته مردم را بدون جهت متهم نكنند و حیثیت افراد را پایمال ننمایند. و باید زوج كه زن خود را متهم به زنا كرده و مدعی رؤیت شده است چهار بار سوگند بخورد، هر سوگند به جای یك شاهد.



[ صفحه 765]